اطلاعات مفید



  • عدم نصب سینی زیر موتور 

    نظر به اینکه آسیب دیدگی در قسمت زیر موتور یکی از مشکلات اساسی و پرهزینه می باشد با نصب سینی زیر موتور که یکی از مهمترین روش های حفظ و نگهداری موتور می باشد موتور را از مزایای زیر بهره مند سازید:
    • افزایش طول عمر قطعات موتوری و سیستم تعلیق از قبیل اگزوز ، فولی و تسمه ها
    • جلوگیری از برخورد اجسام با قطعات حساس و شکننده ی خودرو از قبیل رادیاتور ،کارتل موتور و گیربکس
    • جلوگیری از ورود حیوانات ( گربه و موش و..) در فصل زمستان به داخل محفظه موتور 




  • توجه به تاریخ تولید لاستیک خودرو 

    آیا میدانید که لاستیک های خودرو نیز تاریخ مصرف دارند؟این تاریخ 4سال پس از تاریخ تولید آنهاست که معمولا به صورت عددی 4 رقمی بر روی لاستیک درج شده است. اگر به نوشته های درج شده در کنار لاستیک دقت کنید ، عددی 4 رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می سازد. در صورتیکه تاریخ مصرف لاستیک شما گذشته باشد،این احتمال که به دلیل ترکیدن ناگهانی آن باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آور شود ، بسیار زیاد است.



  • سیستم TPMS چیست؟

    سیستم TPMS مخفف Tire pressure Monitoring system است و وظیفه آن نشان دادن میزان باد لاستیک ها به راننده می باشد.این سیستم به صورت الکترونیکی کار می کند و به صورت زنده میزان باد لاستیک را به راننده گزارش می دهد.این سیستم می تواند نه تنها از بروز تصادف هایی که به این دلیل پیش می آید جلوگیری کند بلکه با تذکر به راننده در مورد کم بودن باد لاستیک ها ، میزان مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد . در نهایت باید گفت که مزایای این سیستم انکار ناپذیر است و این امر که راننده همیشه باد لاستیک ها را بررسی کند می تواند در کاهش احتمال تصادف ، افزایش عمر لاستیک و کم شدن مصرف سوخت تاثیر به سزایی بگذارد . جالب است بدانید که به ازای هر 10 درصد کم بودن باد لاستیک ، درصد به مصرف سوخت خودرو اضافه می شود که ممکن است عد کمی به نظر بیاید اما در آمریکا هر ساله 2 بیلیون گالن سوخت به همین دلیل به هدر می رود !



  • سیستم DAC چیست ؟

    DAC یا همان Downhill assist control به سیستم کمکی کنترل خودرو در سراشیبی اطلاق می شود . اگر خودروی شما در سراشیبی شدید مثل جاده های ناهموار همچون جاده خاکی و نامناسب قرار گرفته باشد ، یا زمانیکه در زمستان در سراشیبی شدیدی قرار دارد که جاده بسیار لغزنده است ، امکان لیز خوردن خودروی شما زیاد است و شما باید با سرعت بسیار کمی حرکت کنید که برای انجام این کار از نیروی ترمز استفاده می کنید . این امر باعث داغ شدن بیش از حد لنت ها و دیسک می شود . اگر هم خودرو را به حال خود بگذارید و ترمز نگیرید خودرو سرعت زیادی می گیرد و باعث ایجاد سانحه می شود . اما در این شرایط ، خودرویی که مجهز به سیستم dac است ، برای جلوگیری از لیز خوردن ، سرعت خودرو را نقطه بسیار پایینی قرار می دهد و تنظیم می کند و اجازه نمی دهد از آن نقطه ، سرعت خودرو بیشتر شود که باعث می شود خودرو لیز نخورد و با پایداری و کنترل کامل حرکت کند . با استفاده از این سیستم دیگر لازم به گرفتن ترمز نیست و باعث کم شدن استهلاک خودرو می شود .




  • سیستم HAC چیست ؟

    سیستم HAC یا همان HILL START ASSIST CONTROL به "کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب " اطلاق می شود . زمانی که خودرو در شیب شدیدی قرار دارد ، تا شما بخواهید شروع به حرکت کنید یعنی ترمز دستی را رها کنید یا پا از روی ترمز بردارید و پا روی گاز خودرو بگذارید و اقدام به گاز دادن کنید ، خودرو مقداری به عقب می رود یا در خودروهای دنده دستی اگر عکس العمل شما در نیم کلاچ کردن ضعیف باشد ، خودرو مقداری به عقب می رود حال این مشکل با HAC کاملا برطرف می شود . این سیستم از طریق چند سنسور ، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می کنید خودرو به عقب نمی رود و سر جای خود می ایستد .


  • توربو شارژر و صدمه به آن 

    رانندگان گاها هنگام خاموش کردن موتور ماشین با دادن گاز شدید آنرا خاموش می کنند. این کار در عرض چند ثانیه منجر به صدمه جدی به توربو شارژر میگردد؛ توربو شارژر که دارای دور بسیار بالائی ( بطور متوسط 100000 دور در دقیقه ) نسبت به دور موتور (2000تا حداکثر 3200 دور در دقیقه ) می باشد . ناگهان روغن آن که از موتور تغذیه می شودقطع شده و به علت دمای زیاد توربو شارژر ؛ روغن خارجی آن که هنوز در مجرای خروجی است تبدیل به روغن سوخته و یا ذغال کک Cokingشده و مجرای خروجی را می بندد . سپس با روشن شدن بعدی و مجدد موتو ؛روغن ورودی که تحت فشار بوده راه خروج ندارد و به شافت توربو شارژر فشار وارد آورده و باعث لرزش شدید آن و انتقال ذغال ها به درون پوسته کمپرسور و شکستن پره آن و خراش پوسته می شود . برای رفع این مشکل بایستی رانندگان هنگام خاموش کردن دستگاه بگذارند موتور حداقل یک دقیقه به صورت دور آرام IDLE و در جا کار کرده و سپس آنرا خاموش کنند . همچنین توصیه میشود زمانی که دمای موتور پایین است و موتور را روشن میکنید، اجازه دهید موتور به مدت 30 ثانیه در دور آرام کار کند .

  • API چیست؟ 

    API مخفف عبارت American petrole-Um institute است یعنی انجمن نفت امریکا .امروزه با پیشرفت صنایع خودروسازی و پیچدگی شرایط کار موتورها،نیازهای متفاوت برای موتورها بوجود آمده .به این دلیل دسته بندی ها و استانداردهای متفاوتی برای روغن موتور معرفی شد که معروفترین ومقبولترین آنها استاندارد API است . سطح کیفیت روغن ها به وسیله حروفی ( به ترتیب الفبا ) که بعد از حرف S نوشته می شود ، مشخص می گردد .جدول زیر تغییرات انجام شده بر روی این سطوح کیفیت را نشان می دهد .

    API

    سطوح کیفیت روغنهای بنزینی

    SM

    کاربرد در کلیه خودروهای مدرن ، دارای خاصیت پایداری خوب در برابر اکسیداسیون و سایش ،محافظت بهتر در مقابل رسوب گذاری بر روی قطعات و کارایی بهتر روغن در دمای پایین .گریدهای سبک این روغن صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در مصرف سوخت فراهم می آورند.

    SL

    برای مصرف در خودروهای سال 2004 و قدیمی تر و طبق خط مش و قابلیت های مورد انتظار API برای ازمون درجه گرانروی SAE  در موتورهای بنزینی مدرن

    SJ

    برای مصرف در خودروهای طراحی سال2001 و قدیمی تر

    SH

    برای مصرف در خودروهای طراحی سال 1996 و قدیمی تر

    SG

    برای مصرف در خودروهای سال 1993 و قدیمی تر ، نسبت به SF  دارای مقدار بیشتری از مواد افزودنی می باشد .

    SF

    مشابه SE اما دارای مواد ضد اکسیداسیون و ضد سائیدگی بیشتر برای مصرف در خودروهای طراحی سال 1988 و قدیمی تر

    SE

    مشابه SDدارای مقدار بیشتری از مواد افزودنی ، استفاده در خودروهایی که پس از سال 1979 ساخته شده اند ، توصیه نمی شود

    SD

    نسبت به Sدارای مقدار بیشتری از مواد افزودنی،استفاده در خودروهای طراحی سال1971به بعد توصیه نمیشود

    SC

    SB+مواد ضدزنگ و ضد سائیدگی +پاک کنندگی ،استفاده در خودروهای طراحی سال 1967به بعد توصیه نمیشود

    SB

    SA+ مواد ضدخوردگی و ضد اکسیداسیون،استفاده در خودروهای طراحی سال 1963به بعد توصیه نمیشود

    SA

    روغن پایه بدون مواد افزودنی، استفاده در خودروهایی که پس از سال 1930ساخته شده اند،توصیه نمیشود 

  • توربو شارژر و صدمه به آن 

    نتایج آزمون های استاندارد مصرف سوخت به دلایل زیر نمی تواند کاملا منطبق با میزان مصرف سوخت خودرو شما در شرایط رانندگی واقعی باشد و تنها ابزار مقایسه مدل های گوناگون است :
    1-امکان آزمایش تمام خودروهای تولیدی جدید بصورت جداگانه وجود دارند ، بنابراین یک خودرو بعنوان نمونه مدل مورد نظر آزمایش می شود که ممکن است نتایجی بدتر یا بهتر از خودرو مشابه داشته باشد .
    2-شرایط واقعی رانندگی با شرایط استاندارد آزمایشگاه بسیار متفاوت و متاثر از عواملی چون الگوی رانندگی افراد ، نوع جاده ، شرایط اقلیمی، وضعیت ترافیکی و.... می باشد .
    3-عواملی مانند تنظیم نبودن موتور خودرو ، استفاده از قطعات غیر استاندارد و تعمیر و نگهداری خودرو توسط افراد غر مجاز بشدت بر میزان مصرف سوخت خودروها تاثیرگذار می باشند .
    4-تجهیزاتی مانند کولر و سیستم تهویه ، که از موتور خودرو قدرت خود را تامین می کنند و سایر تجهیزات اضافی که بر روی خودرو شما نصب می شوند بر مصرف سوخت خودرو شما می افزایند . مهمتر اینکه هیچ آزمایشی نمی تواندهمه ترکیبات ممکن شرایط گوناگون ترافیک ، آب وهوا ، الگوی رانندگی و... را شبیه سازی نماید . بنابراین یقینا میزان مصرف سوختی که در شرایط رانندگی واقعی بدست می آید با آنچه در آزمایش های استاندارد حاصل می شود یکسان نخواهد بود. در اکثر موارد مصرف سوخت در شرایط رانندگی بیشتر است .

  • راهکارهای  کاهش مصرف سوخت خودروها 

    * تنظیم موتور به موقع و تعمیر و نگهداری خودرو
    1-دستورالعمل های دفترچه راهنمای خودرو را برای تنظیم و نگهداری موتور خودرو رعایت کنید .
    2-برنامه ی منظمی برای مراجعه به مراکز تنظیم موتور و تعمیرگاه های مجاز تعیین و همواره موتور خودرو را در حالت تنظیم نگهداری کنید .
    3-تنظیم موتور بهره دهی سوخت را بالا می برد و تا 5/7 % باعث صرفه جویی در مصرف سوخت میشود.
    * تعویض به موقع فیلتر هوا و استفاده از فیلترهوای استاندارد
    1-فیلتر خودرو با جلوگیری از ورود ناخالصیهای موجود در هوا ، مانع از آسیب رسیدن به بخشهای داخلی موتور می شود .
    2-تعویض فیلتر هوای کاکرده نه تنها کاهش مصرف سوخت خودرو را به دنبال دارد بلکه از موتور خودرو محافظت می کند .
    3-فیلتر هوای استاندارد تا میزان 10% باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.
    * استفاده از سوخت متناسب با سطح تکنولوژی و نیاز خودرو
    1-بکارگیری سوخت متناسب با سطح تکنولوژی و نیاز خودرو سبب افزایش عمر موتور و اجزای آن و کاهش میزان آلاینده ها می شود .
    2-به توصیه های دفترچه راهنمای خودرو برای انتخاب نوع سوخت مصرفی متناسب با تکنولوژی خودرو توجه کنید.
    * اجتناب از حمل بار اضافی
    1-چند لحظه ای را صرف خالی کردن صندوق عقب خودرو کنید .
    2-حمل بار بیشتر با مصرف سوخت بیشتر همراه خواهد بود .
    3-هرگونه تجهیزات و یا وسایلی که وزن خودرو را افزایش دهد موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد .
    * سایر پیشنهادات
    1-جلوگیری از سرریز شدن بنزین بهنگام سوخت گیری .
    2-پارک کردن خودرو در محل مناسب در فصول مختلف سال ( مکان های مسقف ، سایه و... )
    3-استفاده مناسب از تجهیزات کمکی ( کولر ، بخاری و...)
    * سرعت مناسب و شیوه صحیح رانندگی
    1-سرعت بیشتر باعث مصرف سوخت بیشتر می شود .
    2-مناسب ترین سرعت، 90 کیلومتر در ساعت است .
    3-از رانندگی تهاجمی و شتاب دار پرهیز کنید .
    4-تخت گاز رفتن بنزین را هدر می دهد .
    * رانندگی با دنده مناسب
    1-استفاده از خودروهای مجهز به گیربکس 5 دنده سبب کاهش مصرف سوخت در یزرگراهها میشود
    2-در سرعت مناسب از دنده 5 استفاده کنید زیرا کاهش دور موتور ، کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور خودرو را به دنبال دارد .
    * پیش بینی موقعیت ها و شرایط در حین راندگی و خودداری از شتاب غیر ضروری
    1- پیشاپیش فکر کنید و مسیر حرکت خود را تعیین نمایید .
    2- با در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و رعایت فاصله ایمن با سایر وسایل نقلیه می توانید به راحتی هماهنگ با جریان ترافیک حرکت کرده و از ترمزها و شتاب گرفتن های بی مورد که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شما می شوند پرهیز کنید .